Jaak Fontier · 1994
LINDA MOLLEMAN // Het is evident dat een rijk fantasieleven voor de kunstenaar een troef is. Het staat ten dienste van het verlangen. Het verlangen om te spelen, de dwanggedachte om schoonheid te creëren. Het is de beleving van perfectie die aan de grondslag ligt van dit gevoel voor schoonheid. De aanwezigheid van schoonheid doet mij opleven. Mijn kunstwerken zitten dan ook vol meerduidigheid, die geïnterpreteerd kan worden binnen een context die door het werk zelf wordt gecreëerd. Niet alleen het traumatische maar ook de speelsheid, de fantasievolle denkprocessen, de gedreven gedachte, een verfijnde gevoeligheid voor lijn en vorm weerspiegelen de binnen- en buitenkanten van de Sculpturen en Installaties.
Beeldende kunst, Linda Molleman, Oedelem, Beernem, Kunstenares, Sculpturen, Installaties, Kunst in de openbare ruimte, Art, Artist, Sculptures, Installations, Art in public space
16611
post-template-default,single,single-post,postid-16611,single-format-quote,bridge-core-3.0.6,qode-page-transition-enabled,ajax_fade,page_not_loaded,, vertical_menu_transparency vertical_menu_transparency_on,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-29.3,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-6.10.0,vc_responsive

Jaak Fontier · 1994

In deze sfeer van gesuggereerde betekenissen en polyinterpretabiliteit kunnen de werken van Linda Molleman gesitueerd worden

— Jaak Fontier · 1994
Situering van het werk in de Hedendaagse Beeldende Kunst

 

Assemblages, montage en installatie maken gretig gebruik van de meest uiteenlopende materialen, van het nooit voorheen bij elkaar geziene.
Het gevonden voorwerp, het weggegooide product, het uit industrie of techniek afkomstig onderdeel en de vele kunststoffen, hetzij in de vorm van reeds gebruikte voorwerpen hetzij in nieuwe door de kunstenaar bedachte vorm, bieden de mogelijkheid tot verrassende, curieuze, onverwachte, humoristische, gespannen, tedere, gekke of agressieve combinaties. Voeg daarbij nog het meer traditionele arsenaal van steen- en houtsoorten, de marmers, de metalen en de legeringen, het rubber, het glas in vele variëteiten, het leder en de stoffen, en we krijgen enig idee van de onuitputtelijkheid van het compositie- en combinatievermogen van deze kunstrichtingen.
Sociale, filosofische, linguïstische, psychologische, mythische, historische en kunsthistorische referenties, ambiguïteit, symbolische en metaforische elementen maken wezenlijk deel uit van dergelijke, vaak complexe en zich tot de verbeelding van de kijker richtende kunstwerken.
In deze sfeer van gesuggereerde betekenissen en polyinterpretabiliteit kunnen de werken van Linda Molleman gesitueerd worden.

JAAK FONTIER
VOORZITTER VAN DE COMMISSIE VAN BEELDENDE KUNST VAN DE PROVINCIE WEST-VLAANDEREN
1994