Keisnijding
LINDA MOLLEMAN // Het is evident dat een rijk fantasieleven voor de kunstenaar een troef is. Het staat ten dienste van het verlangen. Het verlangen om te spelen, de dwanggedachte om schoonheid te creëren. Het is de beleving van perfectie die aan de grondslag ligt van dit gevoel voor schoonheid. De aanwezigheid van schoonheid doet mij opleven. Mijn kunstwerken zitten dan ook vol meerduidigheid, die geïnterpreteerd kan worden binnen een context die door het werk zelf wordt gecreëerd. Niet alleen het traumatische maar ook de speelsheid, de fantasievolle denkprocessen, de gedreven gedachte, een verfijnde gevoeligheid voor lijn en vorm weerspiegelen de binnen- en buitenkanten van de Sculpturen en Installaties.
Beeldende kunst, Linda Molleman, Oedelem, Beernem, Kunstenares, Sculpturen, Installaties, Kunst in de openbare ruimte, Art, Artist, Sculptures, Installations, Art in public space
16231
post-template-default,single,single-post,postid-16231,single-format-standard,bridge-core-3.0.6,qode-page-transition-enabled,ajax_fade,page_not_loaded,, vertical_menu_transparency vertical_menu_transparency_on,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-29.3,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-6.10.0,vc_responsive

Keisnijding

Rotonde Baron Ruzettelaan, Brugge

Keisnijding

KEISNIJDING
1999
4m20 x 4m x 2m75
Thermisch bewerkte inox, keien, beton

De titel ‘KEISNIJDING’ komt van het schilderij van Hieronymus Bosch maar heeft niets te maken met de architecturale inhoud van het kunstwerk.
Inderdaad via de keien snij ik vormen uit de twee stapelingen van zeven.
Deze twee stapelingen vormen ieder een balkvorm. Als je van de Baron Ruzettelaan komt is de eerste balkvorm links en de tweede balkvorm rechts gevuld met keien. De 12.000 keien samen vormen een nieuwe balkvorm dwars op de twee voorgaande. Zo zie je dit is zuivere architectuur.
Tussen de twee stapelingen is er een vide die ligt in het verlengde van de weg die komt van Assebroek.
‘Keisnijding’ is een installatie d.w.z. een kunstwerk gemaakt voor een specifieke ruimte.
Vroeger op de hoek van de Baron Ruzettelaan, waar nu een parking is, was er de Firma D’Hoore. Deze firma verkoopt zand, grint, keien en maakt beton. Pech, zij is nu verhuisd naar Zeebrugge.
Het kunstwerk is geconcipieerd met de materialen die zij gebruiken namelijk de keien en de trieer- en trilzeven. De trilzeven werden natuurlijk uitvergroot. Zij hebben verschillende maasopeningen en worden in de firma D’Hoore op trilmachines bevestigd om de keien te sorteren naar grootte. In het kunstwerk worden de grootste keien gebruikt. Met camions werden ze opgevist uit de Noordzee en in Zeebrugge op een lopende band geplet voor het maken van beton. Ik heb 30 dagen, 5 uren per dag, aan deze lopende band gestaan met een houten zeef van 7cm x 7cm (idem zeef kunstwerk) om de beste eruit te halen die niet door de maasopeningen van de zeven in de constructie van het kunstwerk zouden vallen. Ik kon ze maar vervoeren per 500 daar ik per dag er maar dit aantal kon plaatsen in de netten. Als ik ze op de grond liet liggen werden ze gestolen.

Ieder jaar wordt het kunstwerk gereinigd en de vijver wordt geledigd.
Ieder jaar nemen ze er dan 4 keien uit.
Wat ik plezant vind is dat de mensen er goudvissen inwerpen.
Als het warm is zitten ze er in de zomer pootje te baden.

LINDA MOLLEMAN

Wedstrijd ‘KUNST OP ROTONDES’
Rotonde Baron Ruzettelaan, Brugge
Kunstwerk aangekocht door de stad Brugge